DONE IS BETTER THAN PERFECT Pracodawcy coraz częściej odstawiają na bok perfekcjonizm, bo liczą się szybkie efekty, a gdy tych efektów nie ma, ważne jest szybkie reago- wanie. Dlatego warto zmienić sposób myślenia i zamiast tytułować się mianem pracownika, który godziny spędza na dopieszczeniu małych projekcików, pokazać, jak w krótkim czasie umie się dostarczyć wartość. Gotowe rozwiązania, które już można monetyzować i testować na ryn- ku, są lepsze od tych wymuskanych, o których nikt jeszcze nie usłyszał.
PRACA ZESPOŁOWA Istnieje takie pojęcie, jak mądrość tłumu, wg którego zbiorowo udzie- lane odpowiedzi (na temat szacowania wielkości czy wiedzy ogólnej) nie są gorsze, a często bywają lepsze, niż odpowiedzi udzielane przez pojedynczych ekspertów. Podobnie jest z pracą kreatywną im więcej myśli odbije się od siebie, tym większe prawdopodobieństwo stworze- nia czegoś wyjątkowego. Dlatego pracodawcy coraz częściej, ponad doskonałe jednostki, cenią sobie różnorodne zespoły, które pracują jak dobrze naoliwiona maszyna. Świadomi menedżerowie tak dobierają nowych pracowników, aby pasowali do zespołu pod kątem energii i aby mogli wnieść powiew świeżości. Różnorodność ma wielką moc tylko wtedy, gdy wraz z nią pojawia się chęć wspólnego tworzenia i nie ma walki ego. W końcu pracodawcy zależy na tym, aby skupiać się na rozwiązywaniu problemów, związanych ze zwiększeniem dochodów, niż koleżeńskich sporów. Pokaż, że umiesz działać w drużynie.
DAWANIE I PRZYJMOWANIE FEEDBACKU W pracy zespołowej nieocenionym narzędziem jest feedback, czyli przyjmowanie i udzielanie informacji zwrotnej. Dzięki niej łatwiej jest korygować błędy i umacniać dobre postawy. Po drugie, bardzo waż- na jest umiejętność przyjmowania feedbacku. Polega ona na chęci wysłuchania drugiej osoby, a następnie na przepracowaniu tego, co się usłyszało. Nie oznacza to ślepego podążania za uwagami innych osób, tylko polega albo na wyciągnięciu wniosków i wprowadzeniu ich w życie, albo na wyjaśnieniu z czego wynikają nasze zachowania.
Natomiast umiejętność dawania feedbacku można zdobyć poprzez zrozumienie i praktykowanie takich metod, jak np. FUKO czy SBI.
Feedback pomaga w usprawnianiu i stawaniu się lepszym pracownikiem a to kolejna
rzecz, na której zależy pracodawcom, bo lepszy pracownik oznacza lepsze
wyniki. |
SPRAWNE UCZENIE SIĘ I ZAPOMINANIE Jeżeli wymagania, co do posiadanych kompetencji, będą tak szybko się zmieniać, to potrzebujesz umiejętności sprawnego uczenia się. Z punktu widzenia pracodawcy, pracownik, który sprawnie przyswoi nową wiedzę, szybko zacznie pracować według nowych wytycznych, przyczyniając się tym samym do zwiększania przewagi konkurencyjnej firmy. Równie ważną umiejętnością będzie zdolność do zapominania, tak aby zminimalizować ryzyko popełnienia błędów wynikających z przyzwyczajeń pracownika.
ANALIZA DANYCH Firmy będą potrzebowały coraz więcej danych do budowania prze- wagi konkurencyjnej, a praca z tymi danymi nie będzie już tylko wąską specjalnością nielicznych. W związku z tym przyda się umiejętność mi- nimum podstawowej analizy danych i wyciągania wniosków. Dlatego polecam zaprzyjaźnić się z liczbami i na początek zrozumieć różnicę pomiędzy medianą a średnią.
PRZYZNAWANIE SIĘ DO BŁĘDÓW I UMIEJĘTNOŚĆ POWIEDZENIA NIE WIEM Szkoła przyzwyczaiła wielu z nas, że lepiej być Zosią samosią i ukry- wać, gdy się czegoś nie wie. Jednak czasy się zmieniają i pracodawcy coraz bardziej cenią sobie zdolność pracownika do szybkiego zauwa- żenia błędu i jego zgłoszenia. Lepiej przyznać niewiedzę i poprosić o pomoc współpracownika, niż na siłę i w strachu szukać rozwiązania na własną rękę. Im szybciej uda się ugasić pożar, tym koszt tego pożaru będzie mniejszy, a przecież właśnie na tym zależy pracodawcom na minimalizacji kosztów.
PRZEWODNIK PRACODAWCY 2021/2022 RYNEK PRACY 25