TO, ŻE JESTEŚ W CZYMŚ DOBRY, NIE ZNACZY, ŻE CHCESZ TO W ŻYCIU ROBIĆ Marta potrafi pięknie malować, ale odnalazła się w branży IT. Łukasz był świetnym marketingowcem, ale to z fotografii utrzymuje dzisiaj swoją rodzinę. Zgodnie z teorią Malcolma Gladwella, aby być w czymś naprawdę dobrym, należy poświęcić temu 10 tys. godzin. Teoria ta pokazuje również, że nie wszystkie rzeczy, w których jesteśmy dobrzy są wrodzone. Większości umiejętności po prostu można się nauczyć. Myślisz o przebranżowieniu, ale zobowiązania finansowe nie dają pełnej wolności w odnalezieniu nowego zajęcia? Przecież jak chcesz sprawdzić, czy spodoba Ci się jazda konna, to nie kupujesz od razu konia i całe- go sprzętu, tylko najpierw idziesz na pierwszą lekcję, aby sprawdzić czy w ogóle Ci się to spodoba. Zacznij od małych kroków, ale spróbuj i sprawdź, czy poczujesz miętę ! Zapisz się na kurs, pogadaj z ludźmi z branży, zacznij codzienną praktykę lub po prostu poszukaj więcej infor- macji w Internecie, np. o tym jak zacząć pracę w marketingu https:// porady.pracuj.pl/kariera-i-rozwoj/zawod-content-manager-jak-zaczac- przygode-z-tworzeniem-tresci-i-co-warto-o-tym-wiedziec/. Zastanów się, jak będziesz wykorzystywać zdobytą już wiedzę i umiejętności w bu- dowaniu pozycji eksperta w nowej dziedzinie.
NIGDY NIE JEST ZA PÓŹNO NA ZMIANY Negatywne przekonania, które czasem narzuca nam społeczeństwo, odbierają siły. Odkładamy plany na bok. Często żyjemy przeszłością wspominając, że kiedyś to było, a teraz to nie ma, natomiast w przy- szłość patrzymy albo zbyt irracjonalnie przez różowe okulary, albo wi- dząc wszystko jak przez mgłę, bo celu na horyzoncie nie widać. Gdy chcesz postawić sobie nowy cel, podjąć trudną decyzję lub po prostu ośmielić się do zmian, spróbuj skorzystać z modelu HEART (serce). Pomoże Ci upewnić się, czy to, o czym myślisz jest napraw- dę tym, czego pragniesz i potrzebujesz. Każda litera tego akroni- mu reprezentuje słowo, które odnosi się do jednej z cech dobrze zdefiniowanego celu i są to: Honest (szczery) Czy ten cel (decyzja) jest zgodny z Tobą?
Czy pasuje do Twoich wartości i przekonań? Exact (dokładny) W jaki sposób będziesz śledzić postęp
w realizacji celu (decyzji)?
Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj . Mark Twain
Authentic (autentyczny) Czy ten cel (decyzja) jest zgodny z Twoimi cechami, umiejętnościami, talentami?
Realistic (realistyczny) Czy w kontekście Twoich zobowiązań ten cel (decyzja) jest realny? Czy masz przestrzeń, energię i motywację, by go osiągnąć?
Timely (określony w czasie) Jaki czas chcesz na niego przeznaczyć?
Nawet jeśli sprawy nie będą układały się do końca po Twojej myśli i na- wet jeśli nie osiągniesz od razu pożądanych rezultatów, z pewnością postarasz się bardziej o rzeczy, które są bliższe Twojemu sercu, niż zre- alizujesz to, co powinieneś osiągnąć według Twojego rozumu. Czasem nie chodzi o to, żeby starać się bardziej, mocniej, tylko poszukać sensu i zyskać wgląd w istotę rzeczy. Nasz prywatny wgląd. A nie wszystkich innych dookoła. |
PS Tomasz Bajer, który wypowiedział słowa przytoczone przeze mnie na początku tekstu, sam wziął sobie tę radę do serca. Po roli Laski w Chłopaki nie płaczą zaczął jeździć po świecie i próbował różnych prac, aby sprawdzić, co tak naprawdę sprawia mu radość. Mam nadzieję, że nie odbierzesz tego tekstu jako złotych rad domoro- słego wannabe coacha. Mnie to pomaga uporządkować w głowie myśli, więc wierzę, że i Tobie może się przydać.
15PRZEWODNIK PRACODAWCY 2022/2023 RYNEK PRACY