AKT I PRZED SPOTKANIEM Z REKRUTEREM Zanim sztuka się rozpocznie i aktorzy zaprezentują się widowni, ko- stiumolodzy spędzają długie godziny nad doborem strojów dla bo- haterów. Wiadomo przecież, że żaden z nich nie może wyjść na scenę w przypadkowych ubraniach, które akurat miał na sobie utwór nie byłby wtedy kompletny. Podobnie jest z rozmową kwalifikacyjną. Strój wiele o nas mówi i trzeba o niego zadbać. Strój, który wybierany jest na rozmowę kwalifikacyjną, powinien być dostosowany do branży. Przyjmuje się, że strój kandydata powinien znajdować się o oczko wyżej od stroju, który na co dzień obowiązuje w firmie. Na rozmowę kwalifikacyjną w firmie IT, w której pracownicy na co dzień chodzą w strojach zupełnie casualowych, wystarczy strój smart casual, czyli: dla kobiety sukienka o długości mniej więcej do kolan, zakrywająca
ramiona i dekolt lub elegancka spódnica czy spodnie w kant, które połączy się z koszulą. Buty powinny zakrywać palce i pięty mogą być na wysokim lub niskim obcasie;
dla mężczyzny garnitur (można zrezygnować z krawata) lub zestaw koordynowany, połączone z eleganckimi oksfordami lub derbami.
Najbardziej elegancki strój biznesowy to jednak business professional, który należy wybrać, jeśli pracownicy firmy na co dzień ubierają się dość formalnie (częste jest to firmach takich jak banki czy kancelarie prawne) lub kandydat nie wie, jaki strój obowiązuje w firmie. Strój bu- siness professional to:
dla kobiety damski garnitur, garsonka lub sukienka zakrywająca ra- miona i dekolt połączona z żakietem. Buty powinny zakrywać palce i pięty mogą być na wysokim lub niskim obcasie;
dla mężczyzny to granatowy garnitur, biała koszula i krawat połą- czone z eleganckimi oksfordami.
Każdy spektakl powinien rozpocząć się o czasie. Widownia nie lubi cze- kać. Czekać na kandydata nie powinien też rekruter. Przybycie o czasie jest niezwykle ważne, ale co to właściwie znaczy? Na spotkania bizne- sowe, a do nich zalicza się rozmowa kwalifikacyjna, nie należy przycho- dzić ani zbyt wcześnie, ani zbyt późno. Przychodząc znacznie przed czasem zmusza się pracownika recepcji do tego, przy przez cały czas oczekiwania na rozmowę pozostawał z kandydatem, niejednokrotnie uniemożliwiając sprawne wykonywanie obowiązków. Przychodząc spóźnionym prezentuje się swoją ignorancję i brak sumienności, co już na samym początku może skutecznie zdyskwalifikować kandydata. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjście ok. 5 minut przed umówioną godziną, by zdążyć zdjąć okrycie wierzchnie i umyć ręce. Ciało aktora jest jego narzędziem pracy. To, jak wygląda i jak prezen- tuje się na scenie, jest częścią odgrywanej roli. Podobnie swoje ciało powinien traktować ubiegający się o pracę. Pozycja, w jakiej oczekuje się na rekrutera ma niebagatelne znacznie. Jeśli usiądzie na znajdującej się w recepcji kanapie (a te lubią być miękkie i aż nadto wygodne), po podejściu rekrutera marnuje się posiadane ok. 11 sekund na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Zamiast z uśmiechem przedstawić się i odpowiedzieć na podanie ręki, kandydat próbuje wstać, wygrzebując się z kanapy. Czekając najlepiej jest stać wyprostowana, otwarta syl- wetka robi znacznie lepsze wrażenie.
AKT II ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Przygotowania do spektaklu odbywają się po to, by rozpocząć go w jak najlepszy sposób. Spektakl się zaczyna pracownik działu rekrutacji podchodzi do oczekującego na niego kandydata i, zgodnie z zasadą precedencji, to on jako pierwszy się przedstawia i wyciąga rękę na powitanie. Jeśli rekruter nie zainicjuje uścisku dłoni, kandydat też nie powinien tego ro- bić. Po przedstawie-
Aleksandra Pakuła Trenerka etykiety, twórczyni internetowa prowadząca największy w Polsce profil na Instagramie poświęcony tematowi savoir-vivre u, youtuberka. Założycielka Instytutu Etykiety, który powstał z pasji do dzielenia się wiedzą z zakresu dobrych manier. Autorka dwóch książek Z klasą. Vademecum współczesnej damy (2021) i Z klasą w biznesie (2022).
Savoir-vivre podczas rozmowy kwalifikacyjnej sztuka w trzech aktach Rozmowa kwalifikacyjna jest stresującym wydarzeniem. Odpowiednie przygotowanie i poznanie zasad etykiety uwalniają głowę od myślenia o tym, jak należy się ubrać, kto komu powinien podać rękę i kiedy należy usiąść. Pozwala to skupić się na perfekcyjnym przedstawieniu swoich kompetencji. Zupełnie jak w teatrze wieloletnie studia aktorskie zapewniają kompetencje do nienagannego prezentowania się przed widownią.
12 RYNEK PRACY PRZEWODNIK PRACODAWCY 2022/2023